Spørsmål og svar – en vintersesong med Korona i Norge

Vi får mange spørsmål fra dere angående den kommende vintersesongen, refusjon og regler dersom anlegget må stenge på grunn av Covid-19. Det er også mange som lurer på hvordan vinteren blir hos anleggene våre.
Noen av disse spørsmålene kan vi svare på, andre vil det komme oppdateringer på senere.

Her har vi samlet noen av de mest stilte spørsmålene i håp om at dette gir dere som venter på vinteren, noen gode svar.
Send oss gjerne fler spørsmål til [email protected]

– Hva skjer dersom anleggene må stenge i år på grunn av pandemien? Får vi tilbake penger for sesongkortet vi kjøper i år?

Her er det et hvert enkelt anlegg sine kjøpsvilkår som gjelder. Anleggets regelverk ved avbrudd i sesongen, enten det er pandemi, værforhold eller snømangel som er årsaken til avkortning, skal ligge godt synlig der du kjøper heiskort enten digitalt eller på fysisk utsalgssted. Alpinanleggenes Landsforening som driver fnugg.no og som representerer 210 alpinanlegg, kan bare komme med anbefalinger og forslag om «bransjestandard» til våre medlemmer. Så må hvert enkelt anlegg selv bestemme hvilket nivå de legger seg på, akkurat som de ulike hotellene og flyselskapene gjør i forhold til refusjon.

– Hva skjer dersom gjester ikke får reise inn til Norge på grunn av Korona, eller at dere må stenge landet på grunn av det?

Her er det også et hvert enkelt anlegg, reise- eller bookingselskap sine avbestillings- og refusjonsregler som gjelder så sjekk dette med utsalgsstedet. Så er det slik at alpinanleggene og reiseselskapene til en hver tid må forholde seg til gjeldende regelverk om innreise og karantenereglement. Dette er vi nøye med å påpeke, og vi ønsker ikke at folk som er i karantene fordi de kommer fra røde land eller fordi de har mulig smitte eller sykdom, skal dra på ski. Da skal de være hjemme.

– Vi synes det er ugreit å reise fordi vi er redde for Covid. Kan vi avbestille når som helst å få full refusjon?

Her gjelder også alminnelige avbestillingsregler for det selskapet du har kjøpt reisen eller heiskortet av så sjekk med utsalgsstedet. 

–  Vi hadde sesongkort i fjor og fikk ikke brukt kortet de siste ukene siden dere stengte. Får vi igjen penger for dette?

Alpinanleggenes Landsforening har utarbeidet en bransjestandard som gjelder med tanke på avbrudd i sesongen, enten det er pandemi, værforhold eller snømangel. Slik den er utformet med grunnlag i kjøpsloven, utløser det ingen refusjon dersom anlegget holdt åpent 2/3 av sesongen. I fjor, på tross av at de seks siste ukene ble stengt ned, ble 2/3 av sesongen gjennomført hos de aller fleste alpinanleggene slik at det ikke utløses en refusjon på sesongkort. Anlegg kan ha avvik fra denne bransjestandarden så det er kjøpsbetingelsene til et hvert enkelt alpinanlegg som uansett vil gjelde. 

– Får vi som hadde sesongkort i fjor noen større rabatt enn andre ved kjøp av årets sesongkort?

Sjekk med ditt aktuelle anlegg, her er det mange ulike rabattvarianter å hente og Alpinanleggenes Landsforening har ikke lov å blande seg inn i prisspørsmål, det ville være konkurransevridende.

– Det er utrolig dårlig at dere ikke betaler ut refusjon til alle oss som hadde sesongkort i fjor, må det være slik?

Vi har forståelse for at sesongen ble kort for mange i fjor. Det ble den også for oss. I og med at vi ble pålagt å stenge grunnet den svært alvorlige smittesituasjonen med Covid-19, var dette en høyst uforutsett situasjon for vår del. Mange ansatte ble permittert og alpinanleggene tapte ca 400 millioner bare i heiskortsalg som følge av nedstengingen. Vi skulle selvsagt ønske sesongen hadde blitt gjennomført som planlagt, ingen ønsker flere skidager for våre gjester enn oss. Alt fokus nå ligger i å sørge for at årets sesong blir gjennomført på en forsvarlig måte med hensyn til smittevern og ikke minst at sesongen blir snørik og lang. 

ANLEGGET

– Kommer dere til å stenge deler av anlegget eller redusere heiskapasitet i år på grunn av Covid-19?

Arbeidet med å se på smittevernsrutiner og hvordan vi best ivaretar dere mens dere er i anleggene våre, er vi godt i gang med sammen med medlemmene våre. Det gjelder alt fra smittevern i gondoler og på heis, skiskoler og heiskortsalg, og ikke minst renhold og rutiner på serveringsstedene våre og i anlegget generelt.
Hvert enkelt anlegg vil komme tilbake til dette på sine nettsider og i pressen etterhvert, og det vil kunne være lokale forskjeller i forhold til smitte- og utbruddssituasjoner. Det kommuneoverlegen som er den øverste smittevernsansvarlige i hver kommune, men vi jobber godt sammen med legene med det som mål å kunne ha mest mulig like regler i alle alpinanleggene våre for å trygge gjestene på en forutsigbar og god måte.

Hovedregler gjelder hos oss som ellers i samfunnet:

  • ikke dra på ski hvis du er smittet, syk eller i karantene, da skal du bli hjemme
  • vær nøye med renhold, vask hendene og vi hensyn til andre
  • hold avstand
  • følg de skilt og anbefalinger du møter i alpinanlegget, og innrett deg slik du blir bedt om, så hjelper du oss med det viktige smittevernsarbeidet

– Hvordan håndterer dere smittevernet i alpinanleggene?

Vi har anbefalte skjerpede rutiner på renhold, og følger retningslinjene i god dialog med FHI og Helsedirektoratet. Anlegget skal desinfiserere alle nødvendige kontaktpunkt, som dørhåndtak, toaletter, bankterminaler, fjernkontroller og andre glatte flater og vi oppfordrer til touch free betalingsløsninger og til å kjøpe heiskort på nett der det er mulig. Skiskoler, skiutleie, skibusser og alle tilknyttede næringer i alpinanleggene har fått egne anbefalinger fra bransjeforeningen Alpinanleggenes Landsforening de blir bedt om å følge. I anleggene vil det etterhvert komme god veiledning om hvordan du skal oppføre deg i heiskøen, i heisen, hvis du trenger hjelp, hva du skal gjøre hvis du skal på skiskole eller trening og renn osv. slik at gjestene skal føle seg trygge og ivaretatt. Er du usikker, ta gjerne kontakt med anlegget dit du skal så hjelper de deg gjerne.

Helt til slutt:

– Vi kan love deg at alle som jobber i alpinanlegg gjør alt de nå kan for at det skal bli en så god, lang og trygg vinter som mulig! Nå venter vi på kuldegradene og gleder oss enormt til å sette i gang snøkanonene. Vi gleder oss til å se deg og lover å holde deg fortløpende oppdatert hvis det skulle komme noen ny aktuell og viktig informasjon som kan trygge din fine vintersesong i ett av våre mange anlegg. Ta gjerne en titt på fnugg-kartet så lenge, så kanskje du får lyst til å besøke et hittil ukjent anlegg i vinter? Velkommen ut!

 

Vennlig hilsen
Camilla Sylling Clausen
på vegne av våre 210 alpinanlegg

Generalsekretær
Alpinanleggenes Landsforening