Veiledning ved permitteringer i norske alpinanlegg

Permitteringer grunnet corona-utbrudd (COVID-19)

I dette notat behandles kun spesielle forhold som utbruddet av coronaviruset aktualiserer, basert på regelverket.
Viktig presisering: Det er fremlagt en prop på dette i dag, men det er p.t. ikke vedtatt i Stortinget. Det vet vi p.t. ikke når vil skje. Mulig det skjer i dag, men vet vi altså ikke.

Veiledningen oppdateres fortløpende, denne utgaven gjelder foreløpig fra klokken 10:30 fredag 13 mars 2020.
Notatet er utarbeidet av advokat Espen Egseth for Alpinanleggenes Landsforening.

Dette notat er kun ment å gi ALF og ALFs medlemmer en rask innføring i reglene som er mest aktuelle pga. utbruddet av coronaviruset. Individuelle justeringer og tilpasninger kan være nødvendig. Notatet er heller ikke uttømmende og kan ikke erstatte juridisk bistand. Om behov for ytterligere informasjon og/eller konkret bistand anbefaler vi at du tar kontakt med relevant offentlig myndighet eller advokat.

1

1                   Hovedpunkter knyttet til permitteringer grunnet utbruddet av coronaviruset

1.1              For å kunne permittere må du ha såkalt saklig grunn. Stenging av skianlegg fremgår p.t. ikke direkte av de sentrale myndigheters tiltak. Lokale pålegg eller tiltak kan påkreve stenging. For de skinalegg som er berørt av lokale pålegg eller lignende gir disse påleggene saklig grunn for permittering. For de øvrige skianlegg er man ikke direkte pålagt å stenge, men jeg vil anta at mange skianlegg har andre saklige grunner for å permittere. Dette kan være eksempelvis at det ikke er nok folk som vil/kan bruke anlegget, skianlegget klarer ikke å holde åpent pga. at driften ikke kan gjennomføres uten at ansatte eksponeres for kunder som kan være smittet (dvs. alle som vil/kan komme i nærmere kontakt med kunder enn 1 meter), manglende tilgjengelige ansatte pga. karantener, hjemreise, etc. NB: Husk å få med begrunnelsen for permitteringen. NNB: Husk varsling til NAV hvis flere enn 10 permitterte.

1.2              Det er p.t. ikke lempet på reglene om saklig utvelgelse av hvem som skal permitteres. Her må derfor vanlige regler følges og dokumenteres.

1.3              Varslingsfristen til de ansatte om permittering er i utgangspunktet 14 dager. Her har imidlertid NAV uttalt at i spesielle situasjoner kan varslingsfristen kuttes ned til 2 dager, se https://www.nav.no/no/bedrift/innhold-til-bedrift-forside/nyheter/permitteringer-som-folge-av-koronaviruset. Det er min tolkning av NAVs uttalelse at de i de fleste tilfellene vil akseptere 2 dagers varslingsfrist for permitteringer som skyldes utbruddet av coronautbruddet eller som er en konsekvens av coronautbruddet. I

OPPDATERT KL 12:!% fredag 13 mars: For Arbeidsgiverperioden gjelder følgende: Redusere antall dager med lønnsplikt for arbeidsgivere ved permittering fra 15 til 2 dager og oppheve ventedagene for dagpenger for de som permitteres. Kravet til arbeidstidsreduksjon for rett til dagpenger for permitterte reduseres fra 50 pst. til 40 pst.

1.4              Når det gjelder permitteringenes lengde vil det i utgangspunktet gjelder så lenge det som forårsaket permitteringen foreligger (eks. varigheten av offentlige pålegg). Foreløpig er ikke maksgrensene for permitteringer aktuelle.

1.5              Generelt

Dette notat er kun ment å gi ALF og ALFs medlemmer en rask innføring i reglene som er mest aktuelle pga. utbruddet av coronaviruset. Individuelle justeringer og tilpasninger kan være nødvendig. Notatet er heller ikke uttømmende og kan ikke erstatte juridisk bistand. Om behov for ytterligere informasjon og/eller konkret bistand anbefaler vi at du tar kontakt med relevant offentlig myndighet eller advokat.

Dette memo er basert på reglene pr. 13.08.2020 kl. 12:00. Det er varslet at det kan komme snarlige endringer i permitteringsreglene som følge av corona-utbruddet og vi anbefaler å følge med på den løpende informasjonen som blir gitt av sentrale og lokale myndigheter.